Az üzleti csalásokról

Az üzleti csalások típusai és megelőzésük

Hamis beszállító

Ebben az esetben a csalók egy beszállító képviselőjeként adják ki magukat. A megkeresés érkezhet telefonon vagy e-mailben is.

A csaló általában azt kéri, hogy az adott partner jövőbeli számláinál módosítsák valamelyik banki adatot, például a kedvezményezett bankszámlaszámát – így a további utalások már a csalók bankszámlájára érkeznek majd.

  • Ellenőrizzen minden, állítólagosan a hitelezőktől érkező kérelmet – főleg akkor, ha azt kérik, hogy a jövőbeli számláknál módosítsák valamelyik banki adatot!
  • Jelöljön ki egy megbízott kapcsolattartót azoknak a vállalatoknak az esetében, amelyek számára rendszeresen indít kifizetéseket!
  • Keressen egy korábbi üzenetet a beszállítótól, és annak a kapcsolattartási adatait használja – ne használja a módosítást kérő levélben szereplőket.
  • Bizonyos összeghatár feletti kifizetések esetében vezessen be egy folyamatot, amelynek kifejezetten a helyes bankszámlaszám és kedvezményezett ellenőrzése a célja.

Használja bankszámla-ellenőrzőnket a főoldalon!

Hamis vevő

Sajnos egyre gyakoribb, hogy a csalók egy valóban létező, jól prosperáló cég nevében jelentkeznek. Megrendelik az árut a szállítótól és utófizetést kérnek – sokszor akár javasolják is, hogy kérjenek rájuk hitelkeretet a kereskedelmi hitelbiztosítójuktól.

Mivel egy létező, jól működő vállalatra kérik a limitet, meg is kapják a biztosítást – így leszállítják az árut a csaló által megadott címre, akik ezután eltűnnek az áruval.

  • Mielőtt új vevővel kötne üzletet, mindig alaposan vesse össze a partnertől kapott cégadatokat a cégkivonatban tárolt információkkal.
  • Lehetőleg vegyen igénybe céginformációs szolgáltatást, és kérjen átfogó riportot az adott partnerről.
  • Legyen körültekintő meglévő ügyfelek adatmódosítási igényeivel kapcsolatban is: előfordulhat, hogy egy nagyon hasonló e-mail címről veszik fel Önnel a kapcsolatot – megszemélyesítve az adott cég képviselőjét – és kérik, hogy módosítsák a szállítási címüket

Phishing: adathalász e-mailek

A phishing – magyarul adathalász – e-mailek személyes, pénzügyi vagy biztonsági információk megosztására veszik rá a címzettet. A csalók lemásolják a valódi e-mailek logóit és stílusát, így azonosnak tűnhetnek azokkal az üzenetekkel, amelyeket az igazi bankok küldenek.

Ugyanez előfordulhat telefonhíváson vagy sms-en keresztül is (vishing, smishing), illetve egyre gyakoribbak a meghamisított banki oldalak, ahol szintén személyes és pénzügyi adatok megosztására próbálják rávenni a megtévesztett látogatókat.

  • Legyen körültekintő, ha egy e-mailben bizalmas információkat kérnek Öntől! A bankok sosem kérnek ilyen adatokat e-mailben vagy telefonon, kizárólag biztonságos módon, az online banki felületen keresztül.
  • Vizsgálja meg alaposan az e-mailt! Intő jel lehet például a furcsa nyelvezet, helyesírási hibák, sürgető hangnem, szokatlan formátumú csatolmány.
  • Vesse össze a küldő e-mail címét a bank korábbi üzeneteivel!
  • Ne kattintson az üzenetben lévő hivatkozásokra, és ne nyissa meg a mellékleteket, a webes bejelentkezések címeit inkább gépelje be, vagy használja a hivatalos banki oldalt!
  • Legyen különösen körültekintő a mobileszközök (telefon, tablet) használatakor, mivel ezeken nehezebb észrevenni az adathalász kísérleteket.
  • Mindig frissítse szoftvereit, beleértve a böngészőt, a vírusirtó programokat és az operációs rendszert is.

Hamis vezetői utasítás e-mailben vagy telefonon

Ezzel a módszerrel általában a kifizetési jogkörrel rendelkező alkalmazottakat támadják az elkövetők. A cég felsővezetőinek kiadva magukat, hamis számla kifizetésére, vagy jóvá nem hagyott átutalás indítására próbálják rávenni a dolgozókat. Gyakran a téma bizalmas kezelését kérik és sürgetik az ügyintézést, ugyanakkor szokatlan, a belső előírásoknak ellentmondó kéréseket is tartalmazhatnak.

A csalók általában részletes információkkal rendelkeznek a szervezetről, és az e-mail rendkívül meggyőzőnek tűnhet.

  • Ne engedjen a nyomásgyakorlásnak – szigorúan tartsa be a kifizetésekre vonatkozó folyamatokat!
  • Mindig ellenőrizze az e-mail címeket a pénzátutalások esetében – a csalók gyakran használnak a valódihoz nagyon hasonló e-mail címeket, amelyek akár csak egy karakterben térnek el az eredetitől.
  • Próbálja meg felhívni, vagy más csatornán elérni a felsővezetőt – ne az e-mailre válaszolva próbáljon meggyőződni annak valódiságáról.
  • Ha kétségei támadnak egy átutalási kéréssel kapcsolatban, mindig kérdezzen meg egy illetékes munkatársat!

Online pénzügyi csalások fajtái

Címsor címsor címsor

Az online pénzügyi csalásoknak sok fajtája létezik, az adathalász e-mailektől kezdve az ”ügyvezetőtől” érkező 

Címsor címsor címsor

Az online pénzügyi csalásoknak sok fajtája létezik, az adathalász e-mailektől kezdve az ”ügyvezetőtől” érkező 

Címsor címsor címsor

Az online pénzügyi csalásoknak sok fajtája létezik, az adathalász e-mailektől kezdve az ”ügyvezetőtől” érkező 

Címsor címsor címsor

Az online pénzügyi csalásoknak sok fajtája létezik, az adathalász e-mailektől kezdve az ”ügyvezetőtől” érkező 

Kiknek ajánljuk?

  • Akik B2B szektorban kereskednek
  • Akik gyakran hiteleznek a vevőiknek
  • Kis- és nagy vállalkozásoknak, multinacionális vállalatoknak
  • Akiknek fontos a tudatos, proaktív kockázatkezelés
  • Akik a forrásaikat cégük fejlesztésére és nem veszteségeik finanszírozására akarják fordítani

Miért érdemes ezt választani?

  • Biztosítja a vállalkozás pénzügyi stabilitását
  • Rugalmasabbá teszi a pénzügyi tranzakciókat, versenyelőnyt jelentve vevőinek
  • Engedi fejlődni a céget, az Ön kezében marad a forrásai feletti irányítás
  • Felelős, tudatos, modern vállalkozás üzenetét küldi partnerei felé

FRAUD PREVENTION

FRAUD SIGNALS

Falsified information

  • Fake address, bank account, email address or telephone
    number.
  • Amateurish or inactive website.
  • Delivery address does not match the company address.

Company’s operations

  • A newly established company.
  • An old company that has ceased and recently re-started
    operations.
  • Company’s area of activities does not correspond to the
    order.
  • Company’s turnover and order value ratio.

Changes

  • Change of the place of delivery and/or delivery terms.
  • Change of the bank address.
  • Change of the company name, status, board, activities
    or contacts.

Falsified documents

  • Poor document quality.
  • Spelling errors.
  • Incorrect, non-professional business language.

PREVENTION MEASURES

Verification of information

  • For creditworthiness verification use printouts from the
    company register or a credit report.
  • Check the company‘s website (date of creation, whether the
    links on the website are working).
  • Compare the logo in the website and in the order.
  • Search for the individual on the internet.

Verification of information

  • Use printouts from the company register or a credit report
    for contacting the company – i.e. contact them using
    CONTACT INFORMATION NOT GIVEN IN THE ORDER.
  • Do not ship the goods without an advance payment.

Verification of information

  • Verify the delivery address and the entity to whom the goods
    are to be delivered.
  • Call your regular contact using safe and customary contact
    information.
  • Do not accept banking particulars sent by email or
    telephone.
  • Give priority to an original document issued by the bank and
    specifying the bank name,

Verification of information

  • Use printouts from the company register or a credit report
    for contacting the company – i.e. contact them using
    CONTACT INFORMATION NOT GIVEN IN THE ORDER.
  • Do not ship the goods without an advance payment.

THE LIST IS NOT FINAL – EACH CASE IS INDIVIDUAL AND MERITS ATTENTION

Szeretne többet megtudni az üzleti csalásokról és megelőzésükről?

Tudástárunkban összegyűjtöttük az intő jeleket, melyekre különösen fontos odafigyelni. Emellett esettanulmányokon keresztül is bemutatjuk, hogyan védheti meg hatékonyan vállalkozását.

Szeretne tájékozódni vevői fizetőképességéről?

Igényelje egyszeri, ingyenes partnerátvilágításunkat!

    A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező.

    Vegye fel velünk a kapcsolatot!

    Kockázatkezelési szakértőink szívesen segítenek Önnek a megfelelő szolgáltatás kiválasztásában, illetve a felmerülő kérdések megválaszolásában.
    Keressen minket bizalommal!
    1134 Budapest, Váci út 45. H/7.